Сайт # 1 за имоти под наем във Велико Търново. Наеми на квартири, нощувки, магазини и офиси. Луксозни къщи за гости в Балкана.
30.11.2024 13:30
Абонамент за Email новини | |||||||||||
|
Пет нови мола у нас от началото на годината, още пет отварят до края й | ||
13.07.2010 | ||
Откриването на пет нови мола в България през първата половина на 2010 г. доведе до значителни промени на пазара на търговски площи у нас и удвои нетните отдаваеми площи в страната до 452 хил. кв. метра, сочи анализ на консултантската компания Colliers International. Новите търговски площи се появиха на пазара посредством откриването на The Mall (66 хил. кв.м нетна отдаваема площ), Сердика Център (50 хил. кв.м), Grand Mall във Варна (52 хил. кв.м), Галерия Пловдив (45 хил. кв.м) и един по-малък търговски център – Мол Габрово (9 хил. кв.м). Търговският сегмент ще продължи да се развива и през следващото полугодие с откриването на 5 нови мола в Пловдив, Варна, Стара Загора и Русе, като се очаква те да прибавят нови 126 хил. кв. м обща отдаваема площ към съществуващите площи на пазара, изчисляват от компанията. Нарастващата конкуренция между моловете и намаляващата склонност на потребителите да купуват доведоха до значителен натиск върху търговците. Позитивното в тази пазарна реалност според консултантите е, че усложнената икономическа ситуация предотврати потенциалното пренасищане в някои от градовете. Два от новооткритите търговски центрове в столицата – The Mall и Сердика Център, отвориха с над 90% запълняемост. Усреднената стойност на свободните площи в търговските центрове в България все още е едноцифрена, с някои малки изключения, пише в анализа. Главни търговски улици Представянето на главните търговски улици в София беше силно повлияно от откриването на The Mall и Сердика Център. Все повече магазини останаха без наематели, без да има ясен знак кога търсенето ще се възобнови. Много наематели закриха обектите си на търговски улици, предпочитайки да наемат магазини в моловете, където наемните нива са доста по-ниски. Тази тенденция доведе до 10% ръст на свободните площи в София. Свободните площи на улицата, която години наред се радваше на 100% запълняемост – бул. Витоша, достигнаха 16% към края на юни 2010 г. Пазарът на главните търговски улици в Пловдив остава най-стабилен. Добрата инфраструктура и по-малкият натиск на моловете доведе само до няколко размествания на наематели. Високият процент незаети площи – 14%, се дължи основно на един затворен търговски център (Excalibur) на главната търговска улица. В Бургас и Варна процентът на свободни площи е сравнително нисък, съответно 3% и 5%. Наемни нива* Наемните нива в търговските центрове продължиха да отбелязват спад и през първото полугодие – 5% в София и Варна, 15% в Пловдив и 19% в Бургас, сочат данните от анализа. Търговските улици също не останаха незасегнати, като отчетоха спад от около 20% средно за страната. Прогноза за втората половина на 2010 г. Като цяло новозавършените търговски площи в София бяха усвоени. Поради забавената икономическа активност и фактът, че някои градове достигнаха точката на насищане, се очаква някои от тях (Варна, Русе и Стара Загора) да отчетат излишък от търговски площи. Свободните площи на главните търговски улици ще продължат да се увеличават и през следващите 6 месеца, но това от своя страна ще ги направи по-привлекателни откъм наемни нива, а с подходящите бонуси от наемодателите имат добра перспектива в средносрочен план да възвърнат силните си позиции. *От компанията приемат за „наемни нива“ приблизителното ниво на наем, което може да се постигне при нов договор за помещение от 100 кв.м (чиста използваема площ) с първокласна локация, оптимални технически параметри, като се изключват такса услуги, данъци и такси. Определението за мол/търговски център е обект, чийто размер надвишава 10 хил. кв.м търговска площ, планиран, развит и управляван като цялостен обект и със собствен паркинг. |
||
Източник: investor.bg | ||
|
Warning: array_rand(): Array is empty in /var/www/cityrent.bg/pages/rand_hot_offer_property_bar.php on line 34